torsdag 16 februari 2012

Översikt

Försöker skapa mig en bild av vilka ligor det är som jag ska spela på så att jag vet var jag ska bygga mina matriser och var jag ska lägga min energi på att läsa in statistik. Det blir på det sättet mycket mer tidseffektivt och möjligt att planera spelen i förväg. Då kan jag också med hjälp av det här på förhand räkna ut ungefär hur många spel jag kan lägga på ett år och på det sättet få upp känslan. Det här blir lite listnörderi men du kan ju kolla ändå om du vill.

Fotboll:
Spelvarianter:
Matchspel (ogardeat och garderat), Första målet, Livespel
Ligor:
Vår till höst.
Sverige 1 och 2, Norge, Finland, Island, Irland, Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ryssland, Brasilien 1 och 2, Japan, Sydkorea, Kina, Singapore, Damallsvenskan(eventuellt)

Höst till vår:
England 1 och 2, Italien 1 och 2, Spanien 1 och 2, Tyskland 1 och 2, Frankrike 1 och 2, Holland 1 och 2, Portugal, Belgien, Österrike, Schweiz, Skottland, Danmark, Polen, Tjeckien, Rumänien, Bulgarien, Ungern, Ukraina, Slovakien, Grekland, Turkiet, Kroatien, Cypern, Moldavien.

Specialligor:
Champions League, Europa League, Nationella cuper (varje liga har en nationell cup, där brukar det ofta vara lätt att plocka lågoddsare när bra lag möter sämre lag i lägre divisioner), EM/VM-kval, damernas Champions League (eventuellt)

Tennis:
Spelvarianter:
Matchspel, Setspel, Gamespel.
Turneringar:
Alla ATP och högre WTA-turneringar, + Davis Cup och Fed Cup(Går med andra ord turneringar varje vecka hela året utom december)

Herrspelare Allmänt:
Djokovic, Nadal, Federer, Murray, Ferrer, Tsonga, Berdych, Fish, Tipsarevic, Del Potro, Monfils, Gasquet, Söderling, Troicki

Herrspelare (bara på servegame):
Isner, Lopez, Raonic, Anderson, Tomic, Karlovic, Llodra, Muller, Malisse, Mahut

Damspelare:
Azarenka, Sharapova, Kvitova, Wozniacki, Stosur, Radwanska, Na Li (på grus), Zvonareva, Schiavone (grus), S Williams, Jankovic, Lisicki (framförallt på gräs), Ivanovic, Clijsters


Kan ha missat en del spel, men sammantaget kan man nästan redan nu räkna ut hur mycket spel man då för med på ett år.

5 kommentarer:

  1. Det blir ett antal spel. Tror att det är bra att begränsa sig, för att kunna fokusera. Sen antar jag att du tänker välja ut ett antal lag som du följer och spelar på, det högra hörnet. Men det blir en hel del matriser att underhålla.

    Min lista är ju inte lika lång, ska köra fyra ligor på sommar resp vinter. Sen funderar jag på Europa League, eftersom det verkar gå att plocka många x där.

    SvaraRadera
  2. Ja, men jag tror att jag kan övervaka det här, det stora jobbet var egentligen att lära mig vad jag skulle övervaka, sen med matriserna kan jag mångdubbla hur många ligor som jag kan hålla koll på. Det ska sägas det också att det bara tar några sekunder att reka en match när jag har den här statistiken och att jag inte behöver uppehålla den speciellt mycket, bara 1 eller max 2 gånger per år. Dessutom kommer jag inte behöva göra hela matriser på alla ligor utan ofta handlar det bara om vissa utvalda lag. Räknar med att kunna spela på minst 20 matcher per säsong (i vissa fall fler), i de stora ligorna, och minst 10 per säsong i de små ligorna.

    Jag tror att det kan vara en bra idé att börja reka Europa league.

    SvaraRadera
  3. Om det går så fort så ska det ju inte vara några problem. Och om du bara gör ett par uppdateringar så är ju inte heller det något jobb, tar ju inte mer än någon timme att sätta samman en matris.

    Problemet för mig är att beräkningarna tar tid trots att dom är väldigt mekaniska. Skulle vara bra om man hade någon form av program som kunde utföra det hela.. ;)

    SvaraRadera
  4. Jag vet, jag lovar att försöka sätta ihop ett så fort jag kommit så långt. Däremot är jag inte helt säker på att du verkligen behöver uppdatera så ofta som du gör, men vi får väl se hur det utvecklar sig och vad du upptäcker längs vägen.

    Har försökt göra någon sorts uppskattning av hur många matcher det blir på ett år för mig. Försiktigt räknat kommer det om jag får med alla ligor handla om ungefär 500 spel om året på matchspel i fotboll och kanske 100 i målspel (det här är alltså i underkant garanterat). I Livespel kan det mycket väl bli flera tusen spel.(Då spelar jag ju på 3-4 olika sorters spel per match av dessa och dessutom på en massa matcher som inte har någonting med de här ligorna att göra.)

    I tennis är det svårt att säga, men i matchspel kommer det kanske handla om 25 spel i veckan. Någonstans mellan 1000 och 1500, räkna med något fler spel i setspel (1500-2000), och i gamespel kommer antalet att gå upp emot närmare 10 000 spel. Det är därför jag är så ivrig med att få just gamespelen att fungera. Potentialen där är ju rätt hyfsad.

    Säg att jag mycket försiktigt räknat får 10 000 spelobjekt om året att spela på. Det innebär i så fall runt 27 spel om dagen. 100 / 27 är 3,7. Om jag tänker rätt då så behöver mitt snittodds ligga på 1,037 för att jag ska dubbla min insats varje dag om alla spelen går in.

    SvaraRadera
  5. Jag tror du tänker rätt 25*4 är ju 100. Det du är på väg att göra nu är väldigt intressant, om det kommer att fungera. Tillväxten blir ju brutal.

    Jag uppdaterar efter varje vända eftersom jag lägget stor vikt vid position. Däremot skulle jag inte behöva klippa och klistra varje vecka.

    SvaraRadera