lördag 5 maj 2012

Utvecklar strategin

Ok, nu blir det nörderi på en ny nivå här, så lättuttråkade läsare undanbedes:)
Det är hockey-VM just nu, vilket jag i vanliga fall struntar i. Dock funderar jag nu på att tänka om. Räknade på antalet "säkra matcher" i Ishockey-VM, och kom fram till att det handlar om ungefär 20 matcher per år plus lika många livespel som man bör kunna mjölka ur. De säkra matcherna brukar ligga på mellan 1.05 och 1.10 i odds. Kommer göra lite rekande här och slänga mig in med testspel i turneringarna.

Vad det handlar om är att jag har satt upp ett mål. Det är att hitta så många säkra spel på ett år så att jag sammanslaget över året snittar på 1.50 i odds per dag när jag spelar på mer eller mindre tvärsäkra spel. Dvs, så agg jag bara genom enkelt oddsspel, i teorin kan dubbla insatsen varje dag. (om jag då i snitt spelar med 25% insatser på rullen så bör det innebära att jag dubblar insatsen var fjärde dag om spelen går in.) Exempelvis: 1.03 på Man U gardering i en match, 1.06 på att Olympiakos leder i paus i en annan match etc. Utmaningen har hittills legat i att hitta så många säkra spel, utslaget över ett helt år, vilket har gjort att jag har tvingats till att testa mig fram och ta risker som jag egentligen inte gillat. Typ kasta mig in i franska andraligan, spela på gränsspel i premier league som jag egentligen inte har varit säker på, eller börja köra på svåra gamespelsvarianter i tennis. Jag kommer därför snart att göra upp en "budget", där jag går igenom alla sportevenemang öht på ett år och gör upp en kalkyl på hur många säkra spel jag kommer att hitta.

Fokuset är till en mycket stor majoritet även i fortsättningen, fotboll och tennis naturligtvis. Dels på matchspel och dels på att mjölka ur spelen i olika livespelsvarianter. Men kan jag hitta bombsäkra spel även i andra sporter och lägga pengar även där när de dyker upp så kan dessa spel i viss mån avlösa risken som jag annars behöver ta i fotboll och tennis. Har därför påbörjat en lista som kommer utökas sedan, i andra sporter, där jag kan hitta regelbundet återkommande evenemang och spela på favoriter som alltid vinner. Notera att i de flesta av de här turneringarna finns det även kval som kan bli användbara.

Exempel så här långt:


Ishockey: VM

Matchspel och Livespel: Bör finnas ungefär 20 av varje per år. Lag som Sverige, Finland, Kanada och Tjeckien möter lag som Kazachstan, Danmark, Italien och Frankrike

Handboll: VM och EM Herrar

Matchspel på lag som Tyskland, Frankrike och Spanien (De hamnar alltid i toppen på såna här mästerskap). Mot lag som Argentina och Kuba, som mer eller mindre åker dit för att få stryk. Här kommer jag få reka dock. Ett sånt här mästerskap spelas varje år.

Handboll: VM och EM Damer

Motsvarande saker bör gälla här. Med den skillnaden att jag här inte har en aning om vilka som är bra. Bör gå snabbt att reka på oddsportal dock.

Basket: EM och VM

Samma sak här. Läge att hålla ögonen på länder som Spanien Tyskland, Italien etc, när de möter blåbärsnationer i sammanhanget typ Sverige.

Innebandy: EM och VM

Håll ögonen på Sverige och Finland här.

Skidor:

Stafett: Norge för damer och herrar. De tar alltid medalj i den långa stafetten. Den är dessutom så pass stabil att det är nästan omöjligt att sjabbla bort en medalj om man har ett så bra lag som de brukar ha.

Bandy: VM

Sverige och Ryssland går nästan alltid i final. Finland nästan alltid i semi. Bör finnas enstaka procent att hitta mot blåbärslagen i gruppspelet.

OS

Ska reka här vilka sporter som man kan hitta tydliga favoriter i: Handboll, Basket, Fotboll, Damfotboll, Volleyboll bland annat: OS-Schemat: http://www.the-sports.org/2012-london-summer-olympic-games-s16-c0-b0-j0-u281.html

Rugby; VM

Går dock bara vart fjärde år.  Men det går nästa gång 2013, Alltid samma lag som går långt och de utklassar i regel vissa lag i gruppspelet varje gång.                              

Bordtennis; VM, EM, OS

Tyskland är klart bäst i Europa och Kina i världen, Kina gäller både på herr och damsidan. Framförallt lagspel där de så gått som alltid går till final. Varje kines som ställer upp i VM eller OS är nästan garanterat topp 5 i världen, likaså deras dubbelpar, och deras lag ska i princip inte förlora mot andra lag. Här bör det finnas procent att hämta i lagspelet men framförallt varje gång en kines möter någon jeppe från Europa längre ner på rankingen i början av turneringen.

Badminton; VM, OS

Ska eventuellt reka även här. Har hört att Kina ska ha samma totaldominans i Badminton som i tennis. Samma spelvarianter bör därför vara aktuella. 


1 kommentar:

  1. Det verkar vettigt, och om du lyckas kommer du att få bra avkastning.

    SvaraRadera