tisdag 8 maj 2012

Matematik

Det här är nörderi, men jag har ju haft ett rent matematiskt problem med mina odds. Dom har blivit över- eller underbestämda, alltså summan av sannolikheterna har kunnat skilja sig från ett.

Så nu har jag bestämt mig för att utifrån en mängd M, baserad på lagens hemma- respektive bortastatistik, räkna ut sannolikheter. Säg p1 för etta och p2 för tvåa. Matcherna till mängden väljs utifrån respektive lags beteende. Jag har delat in lag i tre grupper.
1. Starka, har resultatet i mer än två tredjedelar av sina matcher.
2. Medel, har resultatet mellan en och två tredjedelar av sina matcher.
3. Svaga, har resultatet i mindre än en tredjedel av sina matcher.
På detta sätt kommer sannolikheten för kryss, säg pX ges av ekvationen 1-p1-p2=pX.

Vidare tar jag hänsyn till form, på två sätt.
1. De tre senaste matcherna, oberoende av typ av motståndare, ingår i mängden M.
2. Om laget har börjat att förlora, säg de senaste två matcherna, så multiplicerar jag upp oddset med en konstant säg a. På samma sätt gör jag om laget börjat vinna, eller är inne i en vinnande svit. I det senare fallet multiplicerar jag ner oddset med en konstant säg b. Observera att detta enbart gäller för oddsen på etta eller tvåa.

Värdet på a eller b bestämmer jag inte, utan syftet är att de ska fungera som ett filter. Ett odds multiplicerat med en faktor b är rimligt att spela på och ett odds multiplicerat med faktor a är inte lika rimlig. Alltså för att spela på ett odds multiplicerat med faktor a krävs en stor differens mellan angivet odds och uträknat odds, för ett odds multiplicerat med faktor b krävs en mycket mindre differens.



6 kommentarer:

  1. Oj, hmm, nu lär det visa sig om man kan använda ren statistik för att plocka hem överodds i betting. Finns en risk att det kan bli tidskrävande bara. Har för mig att jag provade något liknande i vintras. Men det kan gå, om man begränsar antalet ligor.

    SvaraRadera
  2. Det var min tanke, jag tror det är möjligt.

    Det är tidskrävande tar drygt en timme att räkna ut en liga, så jag har gått tillbaka till att bara spela i två ligor. Har tänkt göra det nu tills det fungerar, och sedan ta in fler ligor.

    Det som däremot är bra är att det är helt numeriskt, så en dator skulle kunna sköta det.

    SvaraRadera
  3. Ja, alltså ser man till din metod nu så är den nästan så optimerad som den kan bli. Frågan här är ju i så fall om det går att med en ren statistisk formell förutse spel bättre än hur oddset redan är satta. Oavsett vad så tror jag att det här är ett rätt bra tema att köra på till en c-uppsats eller nåt.

    SvaraRadera
  4. Det är den, är bara en fråga om detaljer. Har funderat, vad gäller form, om man inte ska kolla på dom senaste, säg fyra, matcherna. Då oavsett om de är hemma eller borta, men risken med det är att starka hemmalag filtreras bort..

    Det tror jag att det gör, odds verkar inte vara satta efter ren statistik, kolla på kryssoddsen exempelvis. Dom ligger ofta runt tre, men borde ligga mycket högre eller lägre om man ser till statistiken. Sen varierar oddsen med tiden, beroende på hur folk spelar och det är något man kan vinna på.

    Det här kommer att bli min C-uppsats. :-)
    NÖRDERI!
    Man skulle kunna se varje lags resultat som en funktion över tid och då kolla på tidsderivator för att approximera resultat. Jag tror att det är vad jag ska skriva om. Det är en av anledningarna till att jag har börjat hålla koll på omgångar..

    SvaraRadera
  5. Jag glömde att skriva det i förra messet. Men jag har tänkt på grupp indelningen en del, har funderingar på att göra om medel gruppen till en plus och minus grupp. Där plus skulle vara dom som vinner mer än hälften och minus således dom som förlorar mer än hälften.

    SvaraRadera
  6. Ja, alltså när jag tittar på form så är det en sak som jag kollar extra mycket på och som verkar vara framgångsrikt. Det är att se vilka lag man har slagit eller förlorat mot. Om ett lag som Tottenham har vunnit borta mot Man United i förra omgången så blir de direkt ett spelbart alternativ, på samma sätt som de skulle bli ospelbara om de förlorade hemma mot Bolton eller nåt.

    Så den aspekten är viktig att ta med förutom hur det har gått i de senaste matcherna. Annars tror jag att de två senaste hemmmamatcherna och de två senaste bortamatcherna är en bra avgränsning vad gäller form.

    SvaraRadera