torsdag 12 januari 2012

Om oddsmatriser och arbetsmetoder



Såhär kommer alltså en oddsmatris att se ut när den är klar. Jag har även försökt en annan variant, som i det här fallet med Grekland för att ta reda på vilka matcher som spelats på hösten och på våren, men förutom att det blev fruktansvärt fult så tog det en evighet att göra också. Dessutom är jag inte så säker på att det ger så mycket.

Som du ser ovan i exemplet med Grekland så är det nedre vänstra hörnet lönsam att spela på även under den sämre säsongen.

Såhär har jag tänkt att vi skulle kunna gå tillväga. När vi har gjort våra matriser, vilket vi bör vara klara med för 9 ligor tills nästa gång vi ses, så tror jag att det är en bra idé att, även om det är ett ganska omfattande jobb, vi hjälps åt att bygga oddsmatriser till dessa ligor. Det brukar ta ett par timmar att göra dessa matriser, men de är grymt bra att ha. Vi behöver i praktiken bara ha en per liga. Jag har gjort detta för Portugal, Grekland och Turkiet nu, så en tredjedel av jobbet ska nu redan vara gjort.

Om man sedan har de ordinarie matriserna för en speciell liga, plus oddsmatrisen för ett av åren så räcker ju egentligen det. Hittar vi ett mönster, som är lönsamt i oddsmatrisen och det mönstret upprepar sig under föregående år, så kan vi utgå ifrån att oddsen ligger ungefär i samma nivå under det andra året. Och ingenting hindrar ju oss från att fylla i rutorna enbart på de ställen där vi har hittat ett mönster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar